Bygger boliger for Ferd på Ensjø

Ferd Eiendom har inngått en totalentrepriseavtale med Veidekke om bygging av boligprosjektet Humlehagen på Ensjø i Oslo. Prosjektet skal miljøsertifiseres og tilrettelegger for gode bokvaliteter både for mennesker og humler. Kontrakten er verdt 393 millioner kroner ekskl. mva.

Humlehagen

- Vi er stolte og glade for vi er i gang med selve byggingen. Dette er også startskuddet for det siste prosjektet som gjenstår for oss på Ensjø, sier boligutviklingsdirektør Anders Holmlund i Ferd Eiendom.

Humlehagen ligger i Gladengveien på Ensjø, med direkte tilknytning til Tiedemanns­byen hvor Ferd Eiendom i samarbeid med partnere har utviklet 1200 boliger. Sosiale møteplasser står sentralt i prosjektet, og gårdsrommet skal bygges ut med veksthus, pergola og eget sykkelskur med sykkelvask og mulighet for enkle servicejobber. Prosjektet består av 133 leiligheter og ni rekkehus, og over halvparten er allerede solgt.

- Veidekke har ambisiøse klimamål, derfor passer det svært godt for oss å jobbe med Ferd Eiendom som vi opplever langt framme i skoene på bærekraft og miljøvennlige valg. Vi har jobbet grundig sammen helt fra starten om hvordan vi kan ta ned klimagassavtrykket, og vi håper jo at dette er starten på et langt, godt og bærekraftig samarbeid, sier avdelingsleder Kaare Gilhus i Veidekke Bygg Oslo.

- Ferd Eiendom tar både bokvalitet og bærekraft på alvor. Biologisk mangfold er viktig, og her i Humlehagen har vi hatt ekstra søkelys på humlene. Vi vil bidra med det vi kan for å tilrettelegge for humlevennlig beplantning, og det blir humlekasser, veksthus og plantekasser beboerne kan benytte til egen dyrking, avslutter Holmlund.

Prosjektet skal sertifiseres etter BREEAM-NOR og tar sikte på sertifiseringsnivå «very good». Byggearbeidene har startet opp, og planlagt ferdigstillelse er rundt årsskiftet 2023/2024. Mer om prosjektet her: www.humlehagen.no

Kaare Gilhus, avdelingsleder i Veidekke, tlf +47 45 03 01 97, kaare.gilhus@veidekke.no
Anders Holmlund, boligutviklingsdirektør i Ferd Eiendom, tlf +47 99 56 22 65, aho@ferd.no
Helge Dieset, kommunikasjonssjef i Veidekke, +47 90 55 33 22, helge.dieset@veidekke.no

Veidekkes pressebilder

Veidekke er en av Skandinavias største entreprenører. Selskapet utfører alle typer bygg- og anleggsoppdrag, vedlikeholder veier og produserer asfalt, pukk og grus. Involvering og lokalkunnskap kjennetegner virksomheten. Omsetningen er om lag 38 milliarder kroner, og halvparten av de 8 100 medarbeiderne eier aksjer i selskapet. Veidekke er notert på Oslo Børs og har siden starten i 1936 alltid gått med overskudd.

Ferd er et familieeid investeringsselskap med visjon om å skape varige verdier og sette tydelige spor. Virksom­heten omfatter aktivt eierskap og selskapsutvikling i private og børsnoterte selskaper, finansielle investeringer, eiendomsutvikling, eksterne forvaltere, impact investeringer og sosialt entreprenørskap. Ferd Eiendom utvikler blant annet boligprosjektet Tiedemannsbyen på Ensjø i Oslo og flere store boligprosjekter i Asker, Ski og Moss.

Humlehagen jpg