Bygger nytt P-hus på Stavanger lufthavn, Sola

Veidekke har vunnet konkurransen og skrevet kontrakt med Avinor om å gjenoppbygge parkeringshuset på Stavanger lufthavn, Sola, etter brannen for snart to år siden. Oppdraget er en totalentreprise verdt 360 millioner kroner ekskl. mva.

Sola P-hus 2

Det nye parkeringshuset får 65.000 m2 grunnflate over fem etasjer og plass til cirka 2.300 biler, akkurat som det forrige P-huset som ble rammet av den omfattende brannen i januar 2020. Men i motsetning til det forrige blir det nye delt i to brannseksjoner og fullsprinklet, noe som gjør dette til et av Norges mest brannsikre parkeringshus.

- Veidekke er glade og stolte over å ha vunnet konkurransen om dette oppdraget der vi ble vurdert som best både på pris og kvalitet. Vi takker så mye for tilliten, og gleder oss til å gjennomføre prosjektet sammen med Avinor og Veidekkes datterselskap Block Berge Bygg, sier distriktsleder Frode Friestad i Veidekke Bygg Stavanger.

Det gamle parkeringshuset rives i disse dager, og Veidekke starter opp byggearbeidene i januar. Planlagt ferdigstillelse er mai 2023, med åpning i juni 2023.

Frode Friestad, distriktsleder i Veidekke, tlf +47 45 20 26 93, frode.friestad@veidekke.no
Helge Dieset, kommunikasjonssjef Veidekke, tlf +47 90 55 33 22, helge.dieset@veidekke.no
Avinors pressevakt: Tlf +47 918 15 614, presse@avinor.no

Veidekke er en av Skandinavias største entreprenører. Selskapet utfører alle typer bygg- og anleggsoppdrag, vedlikeholder veier og produserer asfalt, pukk og grus. Involvering og lokalkunnskap kjennetegner virksomheten. Omsetningen er om lag 38 milliarder kroner, og halvparten av de 8 100 medarbeiderne eier aksjer i selskapet. Veidekke er notert på Oslo Børs og har siden starten i 1936 alltid gått med overskudd.

Sola P-hus_1 bmp
Sola P-hus_2 jpg