header

Jørn Inge Egge ble årets lærling

Veidekke, en av landets største lærlingebedrifter, avholdt i dag årets samling for sine 176 lærlinger i Norge. Foruten et allsidig program der lærlingene var i fokus, ble Jørn Inge Egge fra Skei i Jølster kåret til årets lærling.

Veidekke har i mange år drevet et systematisk rekrutteringsarbeid gjennom lærlingordningen, og på den måten blitt en av Norges største lærebedrifter. På samlingen i Oslo var 130 av Veidekkes lærlinger til stede, og i alt 8 faggrupper var representert: Murere, tømrere, jernbindere, forskalingssnekkere, anleggsmaskinreparatører, asfaltarbeidere, tunnelarbeidere og betongindustriarbeidere.

Blant kandidatene til å bli "årets lærling" pekte tunnelarbeiderlærlingen Jørn Inge Egge seg ut. Jørn Inge er usedvanlig faglig dyktig og blir regnet som en ressursperson. Han er levende opptatt av HMS i tilegg til å være en dyktig tunnelarbeider, veldig sosial og godt likt blant kollegene. Han jobber svært effektivt og er flink til å planlegge arbeidet. Som basen hans Tor Inge Uppstad sier: "Han har det lille ekstra, og hvis han representerer en ny generasjon med lærlinger går Veidekke en lys tid i møte."

Jørn Inge Egge har vært lærling i Veidekke i 2 år, og er klar for å avlegge fagprøven i disse dager. Hele sin læretid har han hatt ved Kjøsnesfjorden, der Veidekke bygger et kraftverk. Som årets lærling fikk han overrakt en bronsestatuett og en sjekk på kr 15.000,- av lærlingansvarlig i Veidekke, Per Johan Heierstad.

I tillegg fikk betonglærling Bent J. Hov fra Vestfold og anleggsmaskinreparatørlærling Bjørn Kennet Haugan fra Jessheim en sjekk på kr 5.000 hver. Begge disse var med i finalerunden om å bli årets lærling i Veidekke.

Veidekke er kjent for sin særegne eierstruktur, der mer enn halvparten av de ansatte eier 18 % av aksjene. I tråd med dette ble alle informert av konsernsjef Terje R. Venold om at de vil motta aksjer for 1.000,- kr den dagen de går over i ordinær ansettelse i selskapet.

Lærlingeansvarlig i Veidekke Per Johan Heierstad, tlf 41 40 75 39, per-johan.heierstad@veidekke.no
Kommunikasjonssjef Helge Dieset, tlf 21 05 77 91 / 90 55 33 22, helge.dieset@veidekke.no

Veidekke ASA er en ledende skandinavisk entreprenør og eiendomsutvikler med 6.250 ansatte og en omsetning på 19,4 milliarder kroner (2008). Konsernet er notert på Oslo Børs og har en spredt eierstruktur der de ansatte eier 18 % av aksjene. Virksomheten spenner over et vidt spekter av bygge- og anleggsoppdrag, utvikling av bolig- og næringsbygg for private og offentlige kunder, asfaltvirksomhet og veivedlikehold samt innsamling og gjenvinning av avfall.