Nye Horten videregående skole vant Veidekkes miljøpris

Veidekkes skandinaviske miljøpris 2017 ble i dag tildelt Nye Horten videregående skole. - Dette er det første utdanningsbygget i Norge med klassifiseringen Breeam-NOR Outstanding, sier Arne Giske, konsernsjef i Veidekke.

Nye Horten videregående skole bygges etter plusshusstandard. Det betyr at bygningen i løpet av sin levetid genererer mer energi enn den forbruker. For å oppnå dette skal det installeres en brønnpark for å benytte jordvarme i tillegg til et solcelleanlegg på ca. 3 500 m2. For å nå mål om klimagassreduksjon på 40 % brukes det massivtre i etasjeskillene.

Veidekkes miljøpris deles ut til en enhet, en gruppe eller et prosjekt som viser et spesielt engasjement innenfor miljø. Prisen ble delt ut på Veidekkes skandinaviske miljødag i Oslo onsdag. Juryen legger blant annet vekt på at prosjektet har brukt Veidekkes kompetanse på en god måte, og teamet har utfordret både seg selv og kunden til å sette ambisiøse miljø- og klimamål.

- Vestfold fylkeskommune er en ambisiøs kunde med mål om å bli et av de grønneste fylkene i Norge. I Veidekke har vi ambisjoner om å levere de beste løsningene i samspill med våre kunder. Dette mener vi årets kandidat virkelig har levert på, sier Hege Schøyen Dillner, konserndirektør og juryleder.

- Det er fint å få anerkjennelse for et prosjekt som er litt utenom det vanlige. Vi har virkelig tøyd grensene for hva som er mulig å oppnå miljømessig, sier Kristoffer Gjestemoen, prosjekteringsleder for Nye Horten videregående skole.

Nye Horten videregående skole bygges med stort innslag av treverk. I kjelleren brukes lavkarbonbetong og bæresystemet er av stål med høy resirkuleringsgrad. Sentralt i skolens atrium vil det bli oppført en massiv spiraltrapp i eik. Skolen skal stå ferdig til skolestart i august 2019.

Nøkkeldata:
· 18 000 m2
· 1 200 elever
· 200 ansatte
· Breeam-NOR Outstanding
· Plusshus, produserer mer energi enn det forbruker
· 40 % klimagassreduksjon
· Byggherre er Vestfold fylkeskommune

Bildetekst: Fra prisutdelingen, fra venstre: miljøkoordinator Olav Meland, konsernsjef Arne Giske, konserndirektør Hege S. Dillner, og prosjekteringsleder Kristoffer Gjestemoen.

For mer informasjon, ta kontakt med:
Hege S. Dillner, konserndirektør i Veidekke ASA, tlf. +47 90 73 56 61, hege.dillner@veidekke.no
Lars N. Hjertås, distriktsleder i Veidekke Entreprenør AS, Distrikt Telemark/Vestfold, tlf. +47 92 29 71 92, lars.hjertas@veidekke.no
Helge Dieset, kommunikasjonssjef i Veidekke Entreprenør AS, tlf. +47 90 55 33 22, helge.dieset@veidekke.no

Veidekke er en av Skandinavias største entreprenører og eiendomsutviklere. Selskapet utfører alle typer bygg- og anleggsoppdrag, utvikler boligprosjekter, vedlikeholder veier og produserer asfalt, pukk og grus. Involvering og lokalkunnskap kjennetegner virksomheten. Omsetningen er 30 milliarder kroner, og omtrent halvparten av de 7400 medarbeiderne eier aksjer i selskapet. Veidekke er notert på Oslo Børs, og har siden starten i 1936 alltid gått med overskudd.

Pressebilde JPG