Nyskapende fasadesikring i regjeringskvartalet

* { font-family: Arial, Verdana, Helvetica; font-size: 13px;} td { padding: 3px; } }

Veidekke har som første selskap i Norden tatt i bruk en mobil fasadesikringsløsning. Sammen med byggherren som er Statsbygg, og fasadesikringsselskapet PERI lanserer Veidekke også en informasjonsfilm om sikringssystemet fra Regjeringsbygg 6.

Regjeringsbygg 6 (R6) består både av rehabilitering av eksisterende bygg og oppføring av nytt bygg i Teatergata 6 i Oslo. R6 skal deretter føyes sammen med resten av regjeringsbyggene. Statsbygg har stilt strenge krav til sikkerhet, samtidig som kravet til fremdrift gjør det nødvendig å jobbe i hele bygget parallelt med at det støpes nye etasjer.

I samarbeid med PERI har Veidekke for første gang i Norge importert et mobilt fasadesikringssystem som ved hjelp av hydrauliske jekker hever seg oppover langs fasaden i takt med byggeaktiviteten. Systemet sikrer både de nye etasjene som støpes, samtidig som det sikrer aktiviteten som foregår nedover i bygget. En positiv bieffekt er det også at sikringsløsningen har bidratt til bedre klima og mindre trekk på arbeidsplassen.

- Dette er et svært godt eksempel på hvordan samspill mellom kunde, leverandør og entreprenør bidrar til økt verdiskaping og innovasjon i prosjektet, sier prosjektleder på R6, Marianne W. Haugen.

- Den nye fasadesikringen har definitivt vært med å bidra til at vi vant HMS-prisen i Veidekke Entreprenør.

Filmen som viser det nye fasadesikringssystemet, kan du se på Veidekke ASAs youtubekanal her

Kommunikasjonssjef Helge Dieset, tlf. 21 05 77 91 / 90 55 33 22, helge.dieset@veidekke.no
Prosjektleder Veidekke Entreprenør, Marianne Wille Haugen, tlf. 91 57 77 30, marianne.haugen@veidekke.no
Prosjektsjef Statsbygg, Steinar Støre, tlf. 90 74 74 16, steinarst@sbr6.net

Veidekke er et av Skandinavias største entreprenørselskap med 6.100 ansatte og en omsetning på 16,3 milliarder kroner (2010). Virksomheten omfatter bygge- og anleggsoppdrag, boligutvikling, asfaltvirksomhet, pukk og grus, veivedlikehold og gjenvinning. Våre verdier er profesjonell, redelig, entusiastisk og grensesprengende. Våre mål for helse, miljø og sikkerhet, HMS, er likestilt med de økonomiske målene.  Veidekke kjennetegnes ved en desentralisert organisasjonsmodell med en sterk bedriftskultur og stor grad av medarbeider­involvering. Over halvparten av de ansatte er medeiere og har til sammen nær 20 % av aksjene i Veidekke. Selskapet er notert på Oslo Børs, og har siden starten i 1936 aldri gått med underskudd.