Veidekke Bygg satser på tekniske fag

Veidekke Bygg etablerer et nytt forretningsområde for tekniske fag under ledelse av Are Westbye. Samtidig går Ragnhild Slettebø inn i ledergruppen med ansvar for bærekraft og prosjektprosesser. Endringene trer i kraft 1. juli 2023.

Are Westbye

- Tekniske fag er en stadig viktigere leveranse i både nybygg- og rehabiliteringsprosjekter, og vi velger å etablere et nytt forretningsområde for å kunne gi satsningen nødvendig kraft, sier konserndirektør i Veidekke Bygg, Hans Olav Sørlie.

Are Westbye (47) har bred prosjekterfaring, og har hatt ulike lederstillinger i Veidekke i over 20 år. Han er utdannet ved NTNU, og kommer fra rollen som direktør for Veidekke Bygg Syd. Are fortsetter i ledergruppen for den norske byggevirksomheten i sin nye rolle.

- For å være den beste samarbeidspartneren for kundene våre på miljøvenn­lige løsninger må vi øke kompetansen på tekniske anlegg. Veidekke skal være en pådriver i det grønne skiftet, og vi må tilby smartere og bedre valg både for nybygg og rehabilitering. Der er tekniske fag avgjørende, sier påtroppende direktør for tekniske fag i Veidekke Bygg, Are Westbye.

På kort sikt skal ulike forretningsmodeller og -muligheter kartlegges for å komme frem til hvordan Veidekke Bygg skal få full effekt av den nye satsingen. Det skjer gjennom dialog med kunder og samarbeidspartnere, og vil være hovedfokus den nærmeste tiden.

- Vi vet at denne kompetansen vil gjøre Veidekke til en enda mer attraktiv samarbeidspartner og leverandør. Jeg er veldig fornøyd med at Are skal løfte denne satsningen. Han er en meget kompetent leder med bred erfaring og stort nettverk, og har de beste forutsetninger for å lykkes, sier Hans Olav Sørlie.

Styrking av bærekraft og prosjektprosesser

Ragnhild Slettebø (43) går inn i ledergruppen i Veidekke Bygg med ansvar for bærekraft og prosjektprosesser. Hun har hatt flere ulike lederstillinger i Veidekke, og kommer sist fra rollen som stabsleder for kvalitet, miljø, geodesi og tekniske prosjekttjenester. Ragnhild er utdannet ved NTNU, og har jobbet i Veidekke siden 2016.

- Veidekke skal være en aktiv del av klimaløsningen, og Ragnhild vil få ansvaret for å sørge for at vi utnytter kompetanse og gode løsninger slik at vi sammen klarer å redusere utslippene til netto null. Hun vil i tillegg få ansvaret for å håndtere pågående og nye utviklingsinitiativer for å kunne øke konkurransekraften til våre lokale enheter, sier Hans Olav Sørlie.

- Jeg ser virkelig frem til denne nye rollen. Vi har mange spennende initiativer som alle søker å forenkle og forbedre prosessene i prosjektene våre. Sammen med gode og kunnskapsrike kollegaer skal vi utnytte kompetansen og drivkraften for å øke konkurransekraften, sier Ragnhild Slettebø.

Direktør tekniske fag Are Westbye, tlf 900 78 433, are.westbye@veidekke.no
Direktør bærekraft og prosjektprosesser Ragnhild Slettebø, tlf 911 51 466, ragnhild.slettebo@veidekke.no
Kommunikasjonssjef Helge Dieset i Veidekke, tlf 90 55 33 22, helge.dieset@veidekke.no

Veidekke er en av Skandinavias største entreprenører. Selskapet utfører alle typer bygg- og anleggsoppdrag, vedlikeholder veier og produserer asfalt, pukk og grus. Involvering og lokalkunnskap kjennetegner virksomheten. Omsetningen er om lag 39 milliarder kroner, og nær halvparten av de 8 000 medarbeiderne eier aksjer i selskapet. Veidekke er notert på Oslo Børs og har siden starten i 1936 alltid gått med overskudd.

Are Westbye jpg
Ragnhild Slettebø jpg