Veidekke: Bygger studentboliger i Kristiansand

Veidekke har etter endt samspillsfase skrevet kontrakt med Studentsamskipnaden i Agder (SiA) om å oppføre to bygg i massivtre med boliger for 400 studenter, nærings­arealer og parkerings­kjeller i Kristiansand. Oppdraget er en totalentreprise verdt nær 450 millioner kroner ekskl. mva.

SiA 2

- Vi takker SiA så mye for et tett og godt samarbeid i samspillsfasen og for at vi nå også har blitt tildelt selve byggeoppdraget. Det er stort behov for flere studentboliger i Kristiansand og det er stas for oss å få bygge noe som betyr så mye for mange her i byen. Veidekke har bygget flotte studentboliger i massivtre i mange byer rundt i landet, derfor gleder vi oss over nå å få bygge det samme her i Kristiansand, sier distriktsleder Atle Monan i Veidekke Bygg Agder.

Prosjektet ligger på Lund Torv nært sentrum av byen og består av to bygg i massivtre på fem og seks etasjer over bakken. Samlet areal er på overkant av 17.000 m2 som skal romme 400 studenter i 371 boenheter pluss næringsarealer på bakkeplan og et parkeringsanlegg i kjelleren. I tillegg kommer fellesfunksjoner som blant annet vaskeri, boder, sykkelparkering og vaktmester­arealer samt opparbeidelse utomhusområde mellom byggene.

Rivearbeidene starter i neste uke, byggestart er planlagt i starten av oktober med innflytting til studiestarten i august 2025.

Distriktsleder Atle Monan, tlf 38 03 12 37, atle.monan@veidekke.no

Kommunikasjonssjef Helge Dieset, tlf 90 55 33 22, helge.dieset@veidekke.no

Veidekkes pressebilder

Veidekke er en av Skandinavias største entreprenører. Selskapet utfører alle typer bygg- og anleggsoppdrag, vedlikeholder veier og produserer asfalt, pukk og grus. Involvering og lokalkunnskap kjennetegner virksomheten. Omsetningen er om lag 39 milliarder kroner, og nær halvparten av de 8 000 medarbeiderne eier aksjer i selskapet. Veidekke er notert på Oslo Børs og har siden starten i 1936 alltid gått med overskudd.

SiA Code Arkitektur_2 jpg
SiA Code Arkitektur_br jpg