header

Veidekke: Kjøper entreprenør i Østfold

Veidekke har inngått endelig avtale om å kjøpe alle aksjene i entreprenøren Haugerud Vikeby AS i Mysen. – Dette er skikkelig god match, og vi er veldig glade for vi sammen skal ta en større del av byggemarkedet sør for Oslo, sier distriktsleder Ketil Gunde Andersen i Veidekke.

Flagg

- Vi har sett etter den riktige muligheten for å styrke vår posisjon i regionen sammen med vårt datterselskap Øst AS i Halden. Derfor er vi nå svært glade for at vi har funnet sammen med en solid entreprenør med egne fagarbei­dere og ikke minst en bedriftskultur som er sammenfallende med vår egen. Det er jo en forutsetning for at slike oppkjøp blir en suksess, sier Veidekkes distriktsleder Ketil Gunde Andersen.

Bygg- og anleggsmarkedet i Østfold og Akershus syd er stort, ikke minst takket være den nye Follobanen og E18 som reduserer reisetiden til Oslo betydelig. Med byggevirksomhetene Øst AS i Halden med avdelingskontor i Spydeberg og Haugerud Vikeby i Mysen, vil Veidekke få et godt utgangspunkt for økt gjennomføringsevne, kompetanse og konkurransekraft i regionen.

- Vi ønsket å utvikle oss videre og bli del av en større entreprenør og hadde Veidekke øverst på ønskelista vår. Vi tar med oss både våre verdier og vår bedriftskultur inn i et konsern med solide muskler, og jeg er glad for å bli en del av Veidekke-laget sammen med våre håndverkere og funksjonærer, sier daglig leder Jørn Haugerud i Haugerud Vikeby.

Intensjonsavtalen ble offentliggjort 4. januar. Overtagelsen skjer med virkning fra 11. mai 2023.

Distriktsleder Ketil Gunde Andersen, tlf 90 79 15 60, Ketil.Gunde.Andersen@veidekke.no
CFO Jørgen Wiese Porsmyr, tlf 907 59 058, jorgen.wiese-porsmyr@veidekke.no
Kommunikasjonssjef Helge Dieset, tlf 90 55 33 22, helge.dieset@veidekke.no
Daglig leder Jørn Haugerud i Haugerud Vikeby, tlf 95 83 80 09, jorn@haugerud-vikeby.no

Haugerud Vikeby AS er en byggentreprenør på Mysen som gjennom­fører store og mellomstore prosjekter innen næringsbygg og boliger for offentlig og private kunder, primært i indre Østfold. Tømrer, mur- og betongarbeider utføres med egne ansatte, i tillegg benyttes lokale underentreprenører. Bedriften har i dag 36 medarbeidere, og omsetningen endte på drøyt 200 millioner kroner i 2022 med en resultatmargin de siste årene på nivå 4 %.

Veidekke er en av Skandinavias største entreprenører. Selskapet utfører alle typer bygg- og anleggsoppdrag, vedlikeholder veier og produserer asfalt, pukk og grus. Involvering og lokalkunnskap kjennetegner virksomheten. Omsetningen er om lag NOK 39 milliarder, og halvparten av de 8 000 medarbeiderne eier aksjer i selskapet. Veidekke er notert på Oslo Børs og har siden starten i 1936 alltid gått med overskudd.

Flagg JPG
Ketil Gunde Andersen jpg