Veidekke med gull i årets kampanje overfor studenter 2023

Veidekke har vunnet gull i kategorien ”årets kampanje overfor studenter” med bidraget: Til alle dere som elsker å bygge – fortsett med det / roadtrip med simulator. ANFOs Magnet Awards er en årlig konkurranse som anerkjenner fremragende prestasjoner innen employer branding.

Magnet awards: Veidekke vinner årets kampanje overfor studenter 2023

Veidekke har i 2023 levert to kampanjer i én med samme hensikt: Å få ungdom som er i tvil og som har relevante interesser til å orientere seg i retning bygg- og anleggsbransjen. Hvordan: Gjennom skolebesøk på et 40-talls skoler og en digital kampanje som oppfordrer jenter som elsker å bygge, skape, samarbeide og få til ting – til å fortsette med det!

- Dette er en anerkjennelse av det arbeidet Veidekke jobber hardt for: Å øke statusen og attraktiviteten til yrkesfagene, sier Tommy Johansen som er leder for medarbeiderattraktivitet i Veidekke.

Bygg- og anleggsbransjen er like kjønnstradisjonell som helse- og omsorgssektoren, og for to år siden bestemte Veidekke seg for å se hva slags endring vi kunne få til på kort og lang sikt. Etter det har andelen jenter som søker bygg- og anleggsteknikk økt med ca. 30 %.

- At mange flere jenter nå har fått øynene opp for hvilke muligheter som finnes i vår bransje er vi veldig glade for. Samtidig har søkermassen til vårt lærlingprogram økt med 70 % i 2023, der også andelen jenter er på 10 %, legger Veidekkes kommunikasjonssjef Helge Dieset til.

Juryen begrunner prisen slik: «Kampanjen har imponerende resultater, både når det gjelder antall søkere til egen lærlingordning, hvorav 10 % er jenter, men også andelen jenter til bransjen generelt».

Formålet med Magnet Awards er å hedre de beste arbeidene innen rekruttering og employer branding. Ved å løfte frem de beste arbeidene, skapes læring og nivået til hele bransjen heves. Kampanjene vurderes ut ifra: Innsikt/strategi (25 %), idé/løsning (25 %) og effekt/resultat (50 %). Les mer om Magnet awards her.

Det kreative teamet i SMFB Dinamo leverte konsept mens Mindshare stod for medieplanlegging og analyse.

Kommunikasjonssjef Helge Dieset, 90 55 33 22, helge.dieset@veidekke.no

Veidekke er en av Skandinavias største entreprenører. Selskapet utfører alle typer bygg- og anleggsoppdrag, vedlikeholder veier og produserer asfalt, pukk og grus. Involvering og lokalkunnskap kjennetegner virksomheten. Omsetningen er om lag 39 milliarder kroner, og nær halvparten av de 8 000 medarbeiderne eier aksjer i selskapet. Veidekke er notert på Oslo Børs og har siden starten i 1936 alltid gått med overskudd.

magnet-awards-veidekke-vinner-2023 jpg
magnet-awards-veidekke-vinner-2023-2 jpg