header

Veidekke: Rehabiliterer bygård i Trondheim

Veidekkes har skrevet samspillskontrakt med E C Dahls Eiendom om å gjennomføre en omfattende rehabilitering av Nordre gate 12 midt i Trondheim sentrum. Oppdraget er verdt om lag 200 millioner kroner ekskl. mva. og har svært ambisiøse bærekraftsmål.

Nordre gt fasade HUS

- Vi bukker og takker E C Dahls Eiendom så mye for oppdraget. Etter det gode samarbeidet i forprosjektet gleder vi oss nå stort til å sette i gang byggearbeidene. Vi ønsker å prioritere kunder som tror på tidliginvolvering og som er ambisiøse på bærekraft, da kan også vi nå våre målsettinger. Vi synes det er ekstra viktig at prosjektet miljøsertifiseres som BREEAM-NOR Outstanding, at det skal ivareta FutureBuilts kriterier for sirkulære bygg ved rehabilitering samt at det har egne definerte sosiale, økonomiske og miljømessige resultatmål, sier regiondirektør Torgeir Wiig i Veidekke Bygg Trøndelag.

Veidekke skal blant annet bytte fasader, rehabilitere kontorene fra andre til sjette etasje, bygge ny syvende etasje for restaurantdrift med en offentlig tilgjengelig takhage på toppen, bygge glassheis fra bakgården til restauranten/taket samt gjenåpne gammel veitestruktur (bakgate) gjennom bygget. Butikkene på gateplan skal bestå og være åpne i byggetiden

- E C Dahls Eiendom er svært tilfreds med å få Veidekke som samarbeidspartner og entreprenør for dette prosjektet, og er trygg på at vi sammen skal nå våre ambisiøse bærekraftsmål, sier administrerende direktør Svein Erik Nordbotten i E C Dahls Eiendom AS.

Byggearbeidene starter i løpet av november med planlagt ferdigstilling i september 2024. Oppdraget inngår i Veidekkes ordrereserve for tredje kvartal.

Regionsdirektør Torgeir Wiig, tlf 95 02 07 30, torgeir.wiig@veidekke.no
Kommunikasjonssjef Helge Dieset, tlf 90 55 33 22, helge.dieset@veidekke.no

Veidekke er en av Skandinavias største entreprenører. Selskapet utfører alle typer bygg- og anleggsoppdrag, vedlikeholder veier og produserer asfalt, pukk og grus. Involvering og lokalkunnskap kjennetegner virksomheten. Omsetningen er om lag 38 milliarder kroner, og halvparten av de 7 800 medarbeiderne eier aksjer i selskapet. Veidekke er notert på Oslo Børs og har siden starten i 1936 alltid gått med overskudd.

Kontrakt St Olavs gt Svein Erik Nordbotten (ECDE) jpg
Nordre gt fasade_HUS jpg