Veidekke: Signerte byggekontrakt for Fylkets hus i Steinkjer

Veidekke og datterselskapet Grande Entreprenør har signert kontrakten med Steinkjer Fylkeshus AS om å oppføre et miljøsertifisert kontorbygg i åtte etasjer som skal huse Trøndelag fylkeskommune. Oppdraget er en totalentreprise verdt 219 millioner kroner ekskl. mva.

Steinkjer fylkeshus

- Vi ser fram til å starte byggingen av nye Fylkets Hus. Det bygges ikke mange rene kontor­bygg i vårt område, derfor er vi svært fornøyde med å bli valgt som entreprenør sammen med Veidekke Bygg i Trondheim som har stor erfaring med slike prosjekter. Teamet fra Grande og Veidekke sin samlede kompetanse på miljø og bærekraft vippet prosjektet i vår favør og det er vi stolte av, sier daglig leder Morten Hynne i Grande Entreprenør.

Fylkes hus får en sentral plassering rett ved jernbanestasjonen i Steinkjer. Bygget blir på 7.000 m2 over åtte etasjer pluss kjeller, og det skal miljøsertifiseres som Very Good i henhold til den nye standarden BREEAM-NOR manual v6.0. Bak selskapet Steinkjer Fylkeshus AS står Bane NOR Eiendom, Trøndelag Fylkeskommune og Utstillingsplassen Eiendom.

- Vi ser frem til å komme i gang med første byggetrinn på Steinkjer stasjon. Vi har stor tro på et godt og konstruktivt samarbeid med en kompetent entreprenør med lokalt fotfeste. Ekstra gledelig er det å kunne realisere prosjekter i den krevende tiden vi er inne i med ekstraordinær prisvekst og leveranseutfordringer, sier seksjonsleder Dag Haugdal i Bane NOR Eiendom region Midt/Nord.

Byggearbeidene starter opp i mars med planlagt ferdigstillelse i desember 2024. Kontrakten inngår i Veidekkes ordrereserve for første kvartal 2023.

Regiondirektør Torgeir Wiig i Veidekke Bygg Trøndelag, tlf 95 02 07 30, torgeir.wiig@veidekke.no
Daglig leder Morten Hynne i Grande Entreprenør, tlf 95 24 85 41, morten.hynne@grande-entreprenor.no
Kommunikasjonssjef Helge Dieset, tlf 90 55 33 22, helge.dieset@veidekke.no

Veidekke er en av Skandinavias største entreprenører. Selskapet utfører alle typer bygg- og anleggsoppdrag, vedlikeholder veier og produserer asfalt, pukk og grus. Involvering og lokalkunnskap kjennetegner virksomheten. Omsetningen er om lag 39 milliarder kroner, og nær halvparten av de 8 000 medarbeiderne eier aksjer i selskapet. Veidekke er notert på Oslo Børs og har siden starten i 1936 alltid gått med overskudd.

Steinkjer fylkeshus partene jpg
Steinkjer fylkeshus jpg