Veidekke: Skal rehabilitere og bygge om Oslo Atrium

Etter gjennomført samspillsfase har Veidekke inngått kontrakt med Watrium AS om å rehabilitere og bygge om kontorbygget Oslo Atrium i Bjørvika. Oppdraget gjennomføres som en samspillsentreprise og er verdt om lag 740 millioner kroner ekskl. mva.

Oslo Atrium fasade

Oslo Atrium ble bygget for 20 år siden for Watrium av Veidekke med NIELSTORP+ arkitekter AS på laget, og det er de samme aktørene som nå skal gjennomføre den betydelige oppgraderingen som tilpasser bygget til dagens situasjon og videreutvikler eiendommen med ytterligere kvaliteter.

- Vi takker så mye for tilliten og oppdraget. Vi har bak oss en grundig og god samspillsfase, og gleder oss til å samarbeide videre med Watrium og brukerne av bygget. Vi setter ekstra pris på oppdraget siden dette er et bærekraftig prosjekt og samtidig den hittil største kontrakten for vår rehab-avdeling, sier avdelingsleder Rune Andersstuen i Veidekke Bygg Oslo.

Oslo Atrium skal bli et bærekraftig næringsbygg som skal miljøsertifiseres etter standarden BREEAM In-Use nivå Very Good. Ved å rehabilitere dagens bygg reduseres klimagassutslippet med 70 prosent sammenlignet med å oppføre et tilsvarende nytt bygg. Det er gjennomført en ombruks­kartlegging slik at en god del av bygget skal brukes på nytt, også i andre byggeprosjekter i Oslo. I tillegg til fjernvarme blir det nå et stort solcelleanlegg på taket.

– I tillegg til å være et moderne og fremtidsrettet næringsbygg, er ambisjonen vår at Oslo Atrium skal være et attraktivt samlingspunkt for publikum i Bjørvika hvor bruken og atmosfæren skal kunne endres og tilpasses gjennom døgnet, sier Oscar Wilhelmsen, ansvarlig for Watriums eiendoms­investeringer.

Totalt er det 36.000 m2 som skal moderniseres til et topp moderne bygg av ypperste kvalitet, med spisesteder og andre tjenestetilbud på bakkenivå for å bidra til liv i Oslos mest spennende bydel. Største leietaker blir KPMG som skal flytte inn i tre av etasjene, og på toppen av det hele kommer en nytt spektakulært bygg (UFO) og takterrasse.

Byggearbeidene har startet opp, og planlagt overtakelse i mars 2025. Oppdraget inngår i Veidekkes ordrereserve for andre kvartal 2023. Les mer om prosjektet her.

Avdelingsleder Rune Andersstuen, tlf 91 83 33 80, rune.andersstuen@veidekke.no
Kommunikasjonssjef Helge Dieset, 90 55 33 22, helge.dieset@veidekke.no

Watrium er et privat investeringsselskap fokusert på langsiktig verdiskapning. Selskapet investerer i og jobber med å utvikle selskaper, på og utenfor børs, gjennom aktivt eierskap. Watrium forvalter også en betydelig eiendomsportefølje, primært innen kontoreiendom i og rundt Oslo.

Veidekke er en av Skandinavias største entreprenører. Selskapet utfører alle typer bygg- og anleggsoppdrag, vedlikeholder veier og produserer asfalt, pukk og grus. Involvering og lokalkunnskap kjennetegner virksomheten. Omsetningen er om lag 39 milliarder kroner, og nær halvparten av de 8 000 medarbeiderne eier aksjer i selskapet. Veidekke er notert på Oslo Børs og har siden starten i 1936 alltid gått med overskudd.

Oslo Atrium fasade jpg
Oslo Atrium tak jpg