Kongsberg togparkering og godstiltak

Kongsberg togparkering og godstiltak på Numedalsbanen er en stor utførelsesentreprise som omfatter komplekse arbeider innen flere jernbanetekniske fag, inkludert spor, signal, kontaktledning, lavspent og tele. Hoveddelen av arbeidet ble utført ved Kongsberg stasjon, hvor det ble etablert nye hensettingsspor for togparkering og oppgradert godstrafikk på Numedalsbanen.

Kunde

Bane NOR

Tidsrom

Juni 2022 - November 2023

Kontraktsform

Utførelsesentreprise

Verdi

155 000 000 NOK

Prosjektet strakte seg over flere mindre anleggsområder langs Numedalsbanen, blant annet ved Flesberg tømmerterminal, som ble betydelig oppgradert. Dette krevde stor grad av tverrfaglig samarbeid og en helhetlig plan for prosjektstyring, særlig på grunn av anleggets bynære beliggenhet og nærheten til driftssatt jernbane.

Hovedarbeider:

  • Sporarbeid: Etablering av 850 meter nye spor, inkludert 3 nye veksler og 4 sporstoppere. Det ble også gjennomført rehabilitering av spor og veksler ved Flesberg stasjon, for å effektivisere skifting for godstog.
  • Kontaktledning (KL): Installering av nytt kontaktledningsanlegg over tre nye hensettingsspor. Dette inkluderte boring av 38 nye KL-fundamenter, oppføring av stålmaster og utliggere, samt strekking av ny kontaktledning. Ombygging av eksisterende KL-anlegg ble også gjennomført.
  • Sprengningsarbeid: Ca. 10 000 m³ fjell ble sprengt i forbindelse med etableringen av ny underbygning. Arbeidet krevde grundige risikovurderinger på grunn av den tette nærheten til eksisterende infrastruktur og trafikk, både langs Numedalsbanen og Baneveien.
  • Planovergangstiltak: Modernisering av 4 planoverganger langs Numedalsbanen. Dette inkluderte blant annet legging av nye kabler og bytte av planoverganger til gummielementer for bedre sikkerhet og vedlikehold.
  • Teknisk hus: Bygging av et komplett teknisk bygg med VVS- og elektroinstallasjoner, inkludert et nytt vakuumanlegg for tog, vannposter og serviceplattform. Dette tekniske bygget danner hjertet av den tekniske infrastrukturen som kreves for vedlikehold av togene på stasjonen.

Prosjektutfordringer:

  • Massehåndtering: Arbeidet med massehåndtering var særlig utfordrende, da det ble utført nær en driftssatt jernbane. Det krevde presise sprengningsarbeider for å sikre stabiliteten på Numedalsbanen, og transporten av masser måtte organiseres på en måte som ivaretok sikkerheten til lokale skolebarn som krysset området daglig. Totalt ble 10 500 m³ løsmasser fjernet fra området.
  • Miljøhåndtering: Prosjektet ble utført i et område med betydelige mengder forurensede masser fra tidligere virksomhet på den gamle driftsbanegården. Dette krevde omfattende kartlegging og håndtering av 3 600 m³ forurensede masser, som ble sendt til godkjent deponi. Vi hadde også kontinuerlig støy- og rystelsesmåling på 20 ulike steder for å sikre minimal påvirkning på nærområdet.
  • Tett samarbeid og koordinering: Med flere fagdisipliner involvert, og et stort antall underentreprenører, var koordinering avgjørende for prosjektets fremdrift. Vi jobbet tett med Bane NOR og deres konsulenter for å sikre at tekniske løsninger ble implementert på en sikker og effektiv måte, samtidig som vi opprettholdt en streng tidsplan og risikoanalyse for hver fase av prosjektet.

Løsninger vi vil fremheve:
For å håndtere de komplekse forholdene på prosjektet, utviklet vi en rekke innovative løsninger som bidro til effektiv prosjektgjennomføring:

  • Tverrfaglig planlegging: Vi hadde en stram og nøye koordinert plan for å sikre at spor, signal, KL og telearbeider kunne utføres uten forsinkelser. Dette krevde en detaljert planlegging av ressursbruk og kontinuerlig kommunikasjon mellom alle involverte parter.
  • Bruk av maskiner og teknologi: Ved bygging av serviceplattformer og sporarbeidene brukte vi skinnegående maskiner som kunne operere i nærheten av togtrafikken, noe som bidro til å holde anlegget operativt gjennom hele prosjektet.

Miljø og samfunnsansvar:
Et viktig fokusområde for prosjektet var å ivareta både det ytre miljø og hensyn til tredjepart. Vi implementerte flere tiltak for å redusere støv, støy og vibrasjoner, særlig i tettbygde områder. I tillegg håndterte vi forurensede masser på en trygg og miljøvennlig måte, i tråd med gjeldende forskrifter. Prosjektets nærhet til lokalsamfunnet medførte også at vi la stor vekt på trygg transport og hensynsfull anleggstrafikk, særlig på veier brukt av skolebarn.