Om prosjektet
Prosjektet UDK 01 bergtunnel og dagsone Skogertunnelen inngår i InterCity-utbyggingen på Østlandet, som er norgeshistoriens største samferdselsprosjekt. Skogertunnelen blir en viktig brikke i det sammenhengende dobbeltsporet mellom Drammen og Tønsberg, som skal tas i bruk i 2024.
Vår leveranse omfatter bygging av den seks kilometer lange bergtunnelen gjennom Strømsåsen samt 300 meter dagsone, som vil koble tunnelen til eksisterende spor. Med tilhørende tverrslags- og evakueringstunneler skal Veidekke bygge til sammen 10,8 kilometer tunnel og utføre ca. 165 000 kvadratmeter kontaktstøp mot fjell for å sikre tunnelen mot vann og frost.
Løsninger vi vil fremheve
Bergtunnelen bygges som en sprengt ett-løps dobbeltsporet tunnel med sprengningstverrsnitt på ca. 123 m² og et frittromsareal på ca. 93 m² etter at tunnelen er ferdig bygget.
Tunnelen tettes ved hjelp av systematisk forinjisering for å sikre vannbalansen i området og ivareta det ytre miljø. Tunnelen stabilitetssikres med bolter, sprøytebetong, mv. for en dimensjonerende levetid på 100 år. Vann- og frostsikring av tunnelen utføres med membran som dekkes med en kontaktstøpt hvelvkonstruksjon.
Prosjektet gjennomføres med NTK-kontrakt (bl.a spesielle garanti-krav).
Nøkkeltall bergtunnel
Tunnel
Sprengning av hovedtunnel og tverrslag
938 000 m3
Vann- og frostsikring
Betonghvelv
169 000 m2
Tetningsmembran
Tetningsmembran
40 000 m2
Sikring
med sprøytebetong
25 000 m3
Sikringsbuer
av sprøytebetong
9 300 m
Forsterkningslag
av knuste steinmaterialer
39 000 m3