Lærling i tunnel, mørkt med hodelykt. Foto.

”Det er mange plasser å lage tunnel enda”

Lavrants er førsteårs lærling i fjell- og bergverksfaget og jobber med å bygge ny t-banetunnel på Fornebubanen i Oslo. Det er mye å sette seg inn i for en som er fersk i læretiden, men det går raskt med god arbeidstrening, rett innstilling og kolleger som tar deg i mot på en bra måte.

Sprengning gir meg adrenalin

Etter første året på bygg- og anleggsteknikk, valgte han anleggsteknikk på andre året og fattet raskt interessen for sprengning og tunnel.

- Jeg har vokst opp i en bygd med gravemaskiner, traktorer og jeg har vært interessert i maskiner og utstyr siden jeg var veldig liten. Jeg liker når det er store maskiner og ting går unna. Det gir meg adrenalin å jobbe med sprengning og jeg har alltid likt at det smeller, forteller han.

Å sitte stille i et klasserom var aldri min greie
Lavrants, lærling i fjell- og bergverksfaget

Læreplass og oppstarten

Når Lavrants var på jakt etter læreplass var det mange av hans venner som ikke klarte å skaffe seg plass med en gang. 

-  Jeg var litt heldig som fikk læreplass. Jeg gikk en stund over sommeren uten å ha noe konkret, men så fikk jeg et intervju med Veidekke og etter det fikk jeg ganske raskt tilbud om lærlingplass i fjell- og bergverksfaget, forteller han. 

Da Lavrants først kom til Fornebubanen-prosjektet møtte han med ganske blanke ark. 

- Jeg kunne egentlig ikke så mye om det å drive tunnel. Men, man lærer fort og kommer raskt inn i ting, heldigvis. Og det er gode kollegaer og et veldig bra miljø her. Selv om vi står i en mørk tunnel og kjemper mot fjellet, så blir en raskt kjent med kollegene på prosjekter som dette. 

 

Arbeidsoppgaver og arbeidstid

Jobbhverdagen består av injeksjon, gysing, bolting, lading og boring. En må også kunne litt geologi og om ulike bergtyper og vedlikehold av maskiner. På Fornebubanen jobber arbeidslagene skift. Om arbeidstidsordningen forteller han om turnusjobbing, pendling og lange arbeidsdager, men også om friukene. 

- Jeg jobber turnus to uker på jobb og to uker fri. Dette passer meg bra. Da er det også lettere å få gjort ting hjemme når er først er hjemme. Men det er klart, når en er på jobb blir det mye jobbing. Da jobber jeg 12 timers dager med fri på søndager. I praksis jobber vi inn en måned på to uker. 

For å bli en god tunnelarbeider må en tåle litt lange dager, forteller Lavrants videre. Han legger ikke skjul på at det inne imellom er hardt arbeid og at en er tidlig oppe om morgenen. 

- Det viktigste er interesse for faget. Jeg liker å være ute og drive med noe fysisk – og når det går for fullt blir dagene veldig morsomme og spennende, avslutter han med et godt glimt i øyet.