Mann på anleggsområde med skilt i bakgrunn. Foto

”Det er vi som passer på at folk kommer seg trygt frem og tilbake til jobb”

Thor Arne jobber som driftsleder på Romerike sentrum-kontrakten der Veidekke har drift og vedlikeholdsansvaret på oppdrag fra Statens vegvesen. I oktober 2023 gikk han fra rollen som prosjektingeniør til driftsleder og med det ble både ansvaret og mestringsfølelsen større.

Mennesker og maskin. Drift og vedlikehold av vei. Foto.

Thor Arne begynte som veivokter i 2013 og ble raskt veldig interessert i faget.

- Jeg har alltid hatt et engasjement for vei- og anleggsfagene. Tiden har gått veldig fort fra da jeg kom inn i bransjen frem til i dag, men det gjør det gjerne når interessen er på plass, forteller Thor Arne.

Som person er Thor Arne en rastløs sjel og han mener en arbeidsplass med låst faseplan ikke er helt hans skål.

- På veinettet vårt skjer det mye hele tiden og med såpass høy årsdøgntrafikk som vi har her, er denne store anleggsplassen veldig levende. Hvis noe ikke fungerer med veien eller noe må utbedres så må det skje fort, sier han med et smil. 

Når alt går helt smertefritt finnes det ikke noe mer artig å drive med enn vinterdrift som fungerer
Thor Arne Carlsson, driftsleder
Veivokter og driftsleder i felt. Foto.

Arbeidsoppgavene

Det er stor variasjon i oppgavene til en driftsleder på en driftskontrakt, men det viktigste er å gjøre veivokterne i stand til å utføre jobben sin forteller han. 

- En driftsleder sørger for at maskineriet vi har på en driftskontrakt går smertefritt rundt. Driftslederen overser at alt går som bestilt og er planlagt. En skal sørge for at veivokterne som opererer ute får gjort jobben sin og at jobben gjøres som den skal. Kort sagt: en skal få ting til å fungere, mener han.

Det er mange konkrete oppgaver som skal utføres etter beskrivelsen i kontrakten med byggherre. Og for at utførelsen skal bli bra, er planlegging et stikkord for driftslederen.

- Vi utfører vårfeiing, vi retter opp skilter og vasker de. Vi plukker søppel, ser til at kantstolper og veimerking er i orden og vi melder inn behov for asfaltering. Grusskuldre etterfylles, og vi lapper hull i veibanen. Det er brøyting, strøing og salting om vinteren og vi kantklipper og klipper gress i trafikkøyene og luker blomsterbed langs veien om sommeren. Alt som meningmann ikke legger merke til i trafikken – det har vi fikset og utbedret.

De beste dagene på jobb er når mannskap og utstyr får gjort jobben selv under krevende forhold, forteller Thor Arne og utdyper:

- Når alt går helt smertefritt og bilene våre går ut på sine roder og hele brøytetoget flyter– det er jo bare helt supert. Det finnes ikke noe bedre enn når alt av mannskap og materiell er kalt ut og vi følger med på flåtestyringen og ser at alt virker. Så tar vi en tur ut og ser på veiene at resultatet er godt. Da leverer vi den varen vi er stolte av å kunne levere, smiler han lunt.

 

Jeg er vel så gæren at når jeg har fri og kjører i andre områder, så sitter jeg og ser og følger med. Det er en lidenskap mer enn et yrke egentlig
Thor Arne Carlsson, driftsleder
Mann foran planleggingstavle. Foto.

Rollen som driftsleder

Thor Arne forteller at det ikke finnes en oppskrift på hva som beskriver en god driftsleder i drift og vedlikehold. Men noen ting kommer en ikke utenom. En må  kunne faget, ha evnen til å snu seg raskt rundt og forstå problemstillingene veivokterne står i, mener han.

- Jeg har lovet meg selv at jeg alltid skal huske på hvordan det er å være veivokter. I det det faget her hvor en kanskje er sauegjeter den ene dagen og anleggsarbeider den andre, tror jeg det er viktig å ha den erfaringen, forteller han.

Thor Arne forteller videre at det er alltid noe som skjer på veien og at dagene sjelden er like.

- På dager som i dag når det er snøvær, så har vi forberedt oss på det i mange dager allerede. Vi følger værmeldingen og radarbildet løpende, slik at vi kan planlegge nødvendig vedlikehold på best mulig måte – i så god tid som mulig. Men, en må likevel alltid ta høyde for det uforutsette. Været blir ikke alltid som spådd og da må kunne agere på det som måtte komme raskt, før han legger til:

- Det er forståelig at publikum ikke bestandig er 100 % fornøyd med brøyting og salting når det er krevende forhold. Det er unntaksvis at vi ikke er ute på veiene og gjør vårt aller beste for at alle skal komme trygt frem, forteller han.

Mulighetene i Veidekke er store. Jeg begynte som prosjektingeniør i fjor og ble driftsleder i år og jeg har ikke tenkt meg noe nytt sted med det første.
Thor Arne Carlsson, driftsleder
Lunsj på brakka. Foto.

Om arbeidsmiljøet

Halvparten av folkene på kontrakten møter direkte ute på veien hver dag og den andre halvparten er innom anleggskontoret for å justere på planen for dagen. Det er fordi anleggsområdet vårt er levende og det skjer ting fra dag til dag som en må ta tak i.

- Jeg trives kjempebra i jobben. Alle drar lasset i samme retning og det er stor takhøyde. Hvis noen har en tung dag på jobb, er det veldig greit å komme seg inn på anleggskontoret for da blir dagen bedre, sier han.

Thor Arne understreker at driftslederjobben på vei er en jobb man ofte har med seg hjem.

- En er nok avhengig av å leve litt i jobben. Hvis mannskapet på vakt ringer deg utenom vanlig arbeidstid, er det en grunn til det. Man bommer på jobben sin hvis en ikke er å få tak i på ettermiddag og kveldstid. Som driftsleder må en kunne følge opp når det virkelig er noe. Gjør man ikke det, så detter man av lasset. Det gjelder å henge med, avslutter han med et smil.